بررسی تأثیر بار گلایسمیک بالا بر عملکرد قلب

مصرف نوشیدنی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات (شیک حاوی کربوهیدرات زیاد) می تواند اثرات حاد و مضری برعملکرد قلب بر جا گذارد. نتایج این تحقیق درمجله JACCمنتشر شد.

گروهی از محققان دانشگاه آلاباما به بررسی عملکرد قلبی 33 فرد شرکت کننده پس از مصرف نوشیدنی حاوی میزان زیادی کربوهیدرات (نوشیدنی حاوی 264 کیلوکالری انرژی که مملو از کربوهیدرات است) پرداختند. محققان برای مدت 6 ساعت درنمونه های خونی این افراد چندین عامل را بررسی  کردند. آنها می خواستند تأثیر چالش متابولیکی حاد را بر تولید پپتید ناتریورتیک  دهلیزی یا ANP  بررسی کنند. ANPهورمونی است که به بدن کمک می کند تا از نمک اضافه  خلاص شده و بدین ترتیب فشار خون را کاهش می دهد.

 محققان درمطالعات قبلی دریافتند که درافراد چاق میزان ANPپایین تر از افرادی با وزن  طبیعی است و این موضوع آنها را مستعد احتباس نمک  و افزایش فشارخون می نماید.

اگر رژیم حاوی بار گلایسمیک بالا سبب کاهش غلظت ANPدرجریان خون شود، بر سلامت افراد چاق که غلظت ANPدر آنها  پایین تر از مقدار طبیعی است، تأثیر خواهد گذاشت.

 قبل از شروع این تحقیق، افراد شرکت کننده برای مدت چند روز تحت رژیم غذایی استاندارد قرار گرفتند تا هر گونه  پس زمینه ی متغیر در رژیم غذایی این افراد  حذف شود. محققان دریافتند نوشیدن یک شیک حاوی کربوهیدرات بالا( high-carb shake) منجر به کاهش 25 درصدی ANPدرافراد شرکت کننده درمدت چند ساعت می گردد.

نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Wangاز دپارتمان قلب وعروق می گوید: بار بالای کربوهیدرات اثر قابل توجهی بر مقدار ANPموجود در گردش خون این افراد دارد، به همین  دلیل مصرف موادی با بار کربوهیدارت بالا ممکن است برای بدن ایده آل نباشد.

 محققان همچنین به بررسی مکانیسم تأثیر کربوهیدرات بالا بر کاهش ANPپرداختند. آنها  توانستند این آزمایش و اثرات آن را در موشها  تکرار کنند.  آنها  می گویند: بنظر می رسد  اصلی ترین عامل کاهنده ی مقدار ANPدرجریان خود، وجود مقادیر زیاد گلوکز است. دکتر وانگ می گوید: خوردن نوشیدنی با بار کربوهیدرات بالا سبب افزایش مقدار گلوکز وانسولین می شود با این حال بنظر می رسد اصلی ترین  عامل کاهنده ی ANP، گلوکز است.

دکتر Aroraنویسنده ی اول این مطالعه، مسیرهای شیمیایی جدیدی که حد واسط تأثیر گلوکز برسلولهای قلبی هستند را بررسی نمود.

دراین مکانیزم جدید، مولکولی بنام miR-425که پیش از این توسط همین  گروه از محققان به عنوان  ممانعت کننده ی تولید  ANPشناسایی شده بود، نقش دارد. گلوکز سبب می شود این سلولها مقادیر بیشتری miR-425تولید کرده و این افزایش به نوبه ی خود سبب کاهش تولید ANPمی شود.

 منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/308460.php